سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لوله کاروگیت

 

لوله کاروگیت

لوله کاروگیت یکی از جدیدترین انواع لوله هایی است که در صنعت آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد و در پروژه های عظیمی در این صنعت از آن استفاده شده است به عنوان مثال با توجه به بحران آب که در کشور وجود دارد استفاده مجدد از فاضلاب مورد توجه قرار گرفت و برای انتقال فاضلاب از لوله کاروگیت دو جداره استفاده می شود. انتقال فاضلاب به سمت خارج شهر نیازمند لوله هایی با استحکام و قدرت بالا است که دارای ابعاد مختلفی باشد و شکل ظاهری ان به این صورت است که از خارج به صورت خرطومی است و از داخل شکلی صاف و مسطح دارد. این لایه و لوله کاروگیت به دلیل تحمل فشاری است که از طرف محیط اطراف به لوله کاروگیت وارد می شود و برخلاف لوله کاروگیت که فشار سیال داخل لوله کاروگیت را دارند این لوله کاروگیت برای جابجایی فاضلاب است که همیشه داخل آن فشار بالایی از سیالات وجود ندارد. ابعاد مختلفی از این لوله ها برای مکان های مختلف وجود دارد و این بستگی به پروژه ای دارد که لوله کاروگیت در آنجا کاربرد داشته باشد. اندازه لوله را از نظر قطر داخلی محاسبه می کنند و قطر خارجی را برای اندازه گیری استفاده نمی شود. در سایز های بزرگتر لوله ها قطر داخلی لوله تغییری نمی کند و صرفا ارتفاع لوله کمتر می شود. قطر لوله های تولیدی باید با استاندارد های موجود یکسان باشد. گروه صنعتی ناب زیست به عنوان تولید کننده انواع لوله های کاروگیت با قطرهای متنوع استاندارد های لازم را برای تولید در نظر می گیرد و یکی از بهترین تولید کنندگان می باشد. در اینجا به بررسی تعدادی از ابعاد لوله کاروگیت که در ایران تولید می شود می پردازیم.

قطر 110میلیمتر یکی از ابعاد لوله کاروگیت است که در مکان های مختلفی از آن استفاده می شود و به صورت تقریبی از جمله اندازه هایی است که کاربرد های فراوانی دارد.

قطر 125 میلیمتر از جمله اندازه هایی است که به لوله فاضلاب 5 اینچ هم معروف است.

لوله فاضلاب یا کاروگیت 160 میلیمتر که دارای قطر داخلی 16 سانتی متر است از پر کاربرد ترین لوله هاست یکی دیگر از ویژگی های این لوله ها مقاومت حلقوی بسیار خوبی دارند.

لوله ای با سایز 200 میلی متر که دارای مقاومت حلقوی 64 است و می تواند تا 15 متر خاک را بر روی خود تحمل نماید و در بین لوله کاروگیت فاضلاب مصرف بالایی دارد.

لوله کاروگیت و مشخصات

لوله کاروگیت با قطر 100 میلی متر تا 1000 میلی متر به عنوان لوله کاروگیت خودکار یا 800 میلی متر تا 2000 میلی متر مارپیچ مطابق استاندارد بین المللی TS EN 13476-3    و DIN 16961-16566 ساخته شده است. همچنین ما می توانیم مطابق تقاضای مشتری در قطر و طول دلخواه تولید کنیم.

حمل و نقل و حمل و نقل لوله کاروگیت مصنوعی

لوله کاروگیت سبک بوده و در عین حال قابل حمل هستند و در برابر ضربه در برابر موارد مهم در حمل و نقل و انبارداری مقاوم هستند. بنابراین هیچ گونه نشتی در هنگام حمل و نقل وجود ندارد و در فرآیند ذخیره سازی ذکر نشده است. قرار دادن به دلیل اینکه لوله کاروگیت دو جداره با نور در هم آمیخته است می تواند ذخیره و حمل و نقل باشد.

از دیگر مشکلات احتمالی برای زندگی در یکی از لوله کاروگیت محل ذخیره سازی ، لوله کاروگیت مهم هستند. سنگهای تیز دارند و نباید از سنگ در منطقه موجود باشد.

لوله کاروگیت در یک محیط کاملا بسته و هوای گرم نباید برای مدت طولانی تری نگه داشته شوند. مراقب باشید هنگام ذخیره سازی زنگ قسمت لوله را خفه نکنید. انباشته شدن به دلیل مواد اولیه قابل اشتعال باید هنگام اجرای مقررات ایمنی رعایت شود. زمان حمل و نقل با افزایش ارتفاع در طول ابزار نصب ، به ویژه باعث می شود که از کشش بیش از حد برای اتصال به لوله جلوگیری شود که در حمل و نقل و تجهیزات ساخت و ساز برگزار می شود نباید از طناب معلق تیز استفاده شود.

لوله کاروگیت _ تولید کننده لوله کاروگیت _ قیمت لوله کاروگیت _ لوله کاروگیت فاضلابی _ خط تولید لوله کاروگیت _ کارخانه لوله کاروگیت _ لوله کاروگیت دوجداره _ لوله کاروگیت پلی اتیلن

مزایای لوله کاروگیت

لوله کاروگیت دارای مزایای ظاهری واضحی هستند که در عناوین قبلی به آنها اشاره کردیم؛ ظاهر اسپیرال یا مارپیچی که مقاومت آن را نسبت به کلیه­‌ی عوامل محیطی و خارجی بسیار بالا میبرد و سطح صاف داخلی با امکان رنگ بندی به دلخواه مشتری که امکان سرعت بالای حرکت کلیه ‌ی سیالات را فراهم میسازد که حتی در قطرهای کمتر نیز سرعت بسیار خوبی دارد. در ادامه به بررسی سایر مزایای شاخص لوله کاروگیت میپردازیم:

قطر بزرگ لوله کاروگیت سطح تماس مواد شیمیایی داخل آن را کاهش داده و امکان رسوب و لجن کاهش پیدا میکند ضمن اینکه وجود سطح صاف و صیقلی نیز مزید بر علت است.

مقاومت در برابر ضربه و شکستگی بسیار بالایی دارند و همین امر باعث می­شود تا در زیرزمین فشار از هر طرف سبب از بین رفتن آنها نشود

به دلیل وجود کربن سیاه در سطح خارجی کامل نسبت به اشعههای UV مقاوم هستند

سطح داخلی کاملا نسبت به ساییدگی مقاوم است و هیچ اتفاقی برای آن نمیفتد

هزینه های تعمیر و نگهداری پایینی دارند و لذا هزینه های جانبی بسیار کاهش پیدا میکند

نصب راحتی داشته و حمل و نقل آن بواسطهی وزن سبک بسیار سریع اتفاق میافتد و از این حیث نیز هزینه های جانبی بسیار کمی دارند

روش تولید اتصالات لوله کاروگیت چگونه است؟

روش تولید اتصالات کاروگیت به اندازه این قطعات مربوط می شود و برخی از آنها به صورت یک تکه تولید می شوند. اتصالات در لوله کاروگیت که از نوع پلی اتیلنی می باشند اهمیت فوق العاده ای دارند و به دلیل کاربرد های مختلفی که این لوله ها دارند اتصالات نیز بسیار مورد توجه می باشد. از مهمترین و بیشترین روش های تولید اتصالات نوع تزریقی می باشد ولی بهتر است برای بخش هایی که لوله کاروگیت تحت فشار می باشند از اتصالاتی که از روش تزریق در آن بکار رفته استفاده نشود. معمولا اتصالاتی که با روش تزریق تولید می شود برای کارهای کشاورزی مانند آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد. اتصالات با روش تزریقی در انواع زا نوئی و انواع انشعاب ها استفاده می شود و چون فشار داخلی بر برخی سیستم ها وارد نمی شود این اتصال ها دارای مشکل نمی شوند. ولی تولید با روش دست ساز برای سیستم هایی است که اتصالات کاروگیت تحت فشار باشند. به صورت کلی لوله کاروگیت دست ساز سفارشی توسط مشتری یک نمونه از این محصولات است که با روش جوش و طبق استاندارد و براساس سفارش مشتری ساخته می شود. اتصالاتی که مخصوص لوله کاروگیت فاضلاب می باشد به خاطر تحمل وزن بالایی که دارد در سیستم های آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

فرق بین لوله کاروگیت با لوله کاروگیت در چیست؟

با اینکه لوله کاروگیت و لوله کاروگیت هر دو از PE یا پلی اتیلن ساخته شده اند و هر دو نیز برای انتقال سیالات و فاضلابهای خانگی و صنعتی استفاده میشوند اما تفاوتهای اساسی برخلاف شباهتهای ظاهری مثل ظاهر کنگره مانند دارند که در ادامه بیان میکنیم.

قطر لوله کاروگیت نرمال بین 110 تا 1200 میلیمتر با شاخه 6 متری است در حالیکه در لولههای اسپیرال کاروگیت قطر استاندارد بین 800 تا 3000 میلیمتر تعیین شده است

برای انتقال سیالات در پروژههای عظیم لوله های اسپیرال کاروگیت انتخاب به مراتب بهتری هستند

فشار کاری قابل تحمل در لوله کاروگیت به صورت 16، 31.5 و 64 کیلو نیوتن است اما در لوله کاروگیت 16 و 31.5 کیلونیوتن میباشد.

اتصال لوله کاروگیت به صورت اتصال نر و ماده است (اتصال کوپلر مانند) اما در نوع اسپیرال به کمک دستگاه جوش اکستروژن بوده و امکان نشتی آن را به صفر میرساند

تنوع رنگ در لایه ‌ی داخلی و اولیه ‌ی لوله کاروگیت بسیار زیاد است اما در لوله کاروگیت چنین نیست.

لوله کاروگیت فاضلابی

لوله کاروگیت دارای یک سطح بیرونی نیز می باشند که به صورت حلقه حلقه و دارای استحکام بالا یی میباشند و کلیه فشارهای سطحی و زیر سطحی اعم از بار زنده و مرده را در زیر سطح زمین متحمل میشوند و علت این حلقه حلقه شدن سطح لوله به دلیل استحکام بخشی به لوله میباشد. لوله کاروگیت در سه بخش فشاری دسته بندی میگردند. در عوض همانطور که اشاره شد تا 64 کیلونیوتن نیز تحمل فشار خاک بروی لوله را نیز دارد. لوله کاروگیت تولیدی کارخانه پایپ گستر دارای کامل ترین مجموعه در بحث سایزبندی می باشد و از سایز 4 اینچ آغاز و تا سایز 3500 میلیمتر معادل قطر دهنه 3.5 متر تولید می گردد.

لوله کاروگیت فاضلاب با قطر داخلی 250 میلیمتر و قطر خارجی 294 میلیمتر با تحمل بار ترافیک و خاک تا عمق های مختلف بسته به مقاومت حلقوی مورد نیاز، اعم از لوله کاروگیت 16 کیلونیوتن، لوله کاروگیت 31.5 کیلو نیوتن و لوله کاروگیت با مقاومت حلقوی 64 کیلونیوتن. همچنین لوله کاروگیت سایز 250 میلیمتر در شاخه 3، 6 و 12 متری بصورت کوپلر سر خود و کوپلر جدا تولید می گردد. ظرفیت تولید لوله کاروگیت پایپ گستر در خط تولید لوله کاروگیت 250 معادل 3 کیلومتر در روز می باشد.

نکته مهم اینکه بدلیل انحراف معیار خط تولید لوله کاروگیت در تولید لوله کاروگیت 250 میلیمتر قطر خارجی این لوله بعضا تا 300 میلیمتر نیز می رسد لذا دقت داشته باشید چنانچه می خواهید بصورت تلسکوپی لوله کاروگیت 250 را در لوله کاروگیت 300 و نه لوله کاروگیت 315 بارگیری نمائید امکان عدم بارگیری وجود خواهد داشت.

لوله کاروگیت با قطر داخلی 300 میلیمتر و قطر خارجی 349 میلیمتر با مقاومت مکانیکی 4کیلونیوتن بر مترمربع تا 63 کیلو نیوتن بر متر مربع. این لوله یکی از پرکاربردترین لوله های کاروگیت در سطح ایران و جهان است. لوله کاروگیت 300 میلیمتر با مقاومت مکانیکی 8 کیلونیوتن بیشتر در ساخت لوله غلاف اعم از لوله غلاف سیس برق در زیر زمین یا لوله غلاف فیبرنودر در مخابرات و یا … مورد استفاده قرار می گردد.

لوله کاروگیت 300 میلیمتر با مقاومت مکانیکی 16 کیلو نیوتن بر متر مربع در انتقال فاضلاب بصورت ثقلی با عمق دفن نهایتا 2 متر مورد استفاده قرار می گردد به شرط آنکه تردد ترافیک روی لوله کارگیت وجود نداشته باشد.

نهایتا آنکه لوله کاروگیت با مقاومت مکانیکی 31.5 کیلو نیوتن که بعنوان استاندارد در ایران و سایر نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد در اغلب پروژه ها جهت انتقال آب بصورت ثقلی و یا شبکه جمع آوری فاضلاب در عمق دفن 1 تا 6 متر با ترافیک روی لوله و یا بدون ترافیک روی لوله کاروگیت مورد استفاده فراوان قرار میگیرد. لوله کاروگیت 63 کیلو نیوتن در سایز 300 میلیمتر نیز برای عمق دفن بیش از 6 متر مورد طراحی و تولید قرار می گیرد.

لوله کاروگیت با قطر داخلی 315 میلیمتر و قطر خارجی 360 میلیمتر : لوله کاروگیت سایز 315 یکی دیگر از سایزهای پرمصرف لوله های دوجداره پلی اتیلن است که با مقاومت مکانیکی 8 تا 63 کیلونیوتن بر مترمربع تولید می گردد. سرعت خط تولید لوله کاروگیا سایز 315 میلیمتر در روز معادل 2400 متر می باشد که در این زمینه این شرکت سرآمد تمامی شرکت های تولیدکننده لوله کاروگیت می باشد.

لوله کاروگیت 315 دارای مستربچ ایرانی و کره ای می تواند باشد که مستربچ کره ای بدلیل مقاومت بیشتر در مقابل اشعه یو وی و سطح صیقلی تر دارای قیمت بالاتری نسبت به لوله کاروگیت با با مستر بچ ایرانی خواهد بود.

شرایط بسترسازی

شرایط بستر در مورد لوله های فولادی خرابی بسیار مهمتر از لوله کاروگیت می ‌باشد

بستر مناسب برای کنترل اعوجاج که تنها معیار طراحی لوله های فولادی در مقابل بارهای خارجی است مورد نیاز است.

 استاندارد کارگذاری لوله های فولادی می بایست بستر لوله آماده سازی گردد. بنابراین خاک اطراف لوله باید بقدری فشرده باشد که نیروهای جانبی را به صورت کاملاً یکنواخت به لوله اعمال ننماید و خاک بایستی عاری از هرگونه مواد آلی باشد

کف بستر باید مسطح و عاری از سنگ‌های بزرگ و کلوخه باشد چون این سنگ‌ها باعث کاهش استحکام در اثر ایجاد سایش و خراش لوله می‌گردند. لازم به یادآوریست بسیاری از این تمهیدات در عمل فراهم نمی‌گردد. برعکس بدلیل استحکام ذاتی لوله کاروگیت کف مسطح بدون خاک‌ریزی یا کف مسطح با خاک ریزی سبک برای بسیاری از کاربردها در مورد لوله کاروگیت کافی است.

لوله کاروگیت 110 میلیمتر

لوله کاروگیت 125 میلیمتر

لوله کاروگیت 160 میلیمتر

لوله کاروگیت 200 میلیمتر

لوله کاروگیت 250 میلیمتر

لوله کاروگیت 315 میلیمتر

لوله کاروگیت 400 میلیمتر

لوله کاروگیت 500 میلیمتر

لوله کاروگیت 600 میلیمتر

لوله کاروگیت 700 میلیمتر

لوله کاروگیت 800 میلیمتر

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.