سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منهول پلی اتیلن ناب زیست

 

منهول پلی اتیلن

منهول پلی اتیلن درواقع عبارت است از محفظه ای که برای بازبینی، اجرای تعمیر و نگهداری یا تنظیم شیرآلات یا خدمات دیگر(شامل آب، فاضلاب، تلفن(منهول مخابرات)، برق، تخلیه طوفان، گرمایش منطقه و گاز) بکار می رود. همچنین منهول پلی اتیلن برای متصل کردن چند شبکه و خط لوله به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعنوان مثال در سیستم فاضلاب برای متصل نمودن چندین خط لوله فاضلاب به هم منهول بکار می برند تا خط لوله را به یک مسیر هدایت نمایند  و یا در سیستم ‌های مخابراتی برای دسترسی به مسیرهای کابل‌ها در زیر زمین منهول ها مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع منهول از لحاظ متریال ساخت یا محل کاربرد آن متفاوت بوده و انواع مختلفی دارد که در ادامه شرح داده شده است. درب منهول (دریچه منهول) نیز از نظر متریال یا نوع مواد ساخت متفاوت بوده و معمولا از جنس پلی اتیلن ، فولاد ، چدن و… است.

منهول

منهول یک کانال آدم رو دسترسی به یک شبکه تجهیزات زیرزمینی مانند سیستم زهکشی است. وجود منهول باعث می شود لوله های زیرزمینی بتوانند مورد بازرسی ، بررسی ، بازگشایی ، نظافت و تعمیر قرار گیرند.

محفظه های منهول معمولاً در یکی از سه نقطه در یک شبکه تاسیساتی قرار دارند

جایی که یک شاخه تخلیه به یک لوله زهکشی اصلی در سیستم می پیوندد

هنگامی که خط لوله مستقیم بیش از 22 متر وجود داشته باشد

در جایی که یک لوله تخلیه یا فاضلاب جهت افقی را بیش از 30 درجه تغییر می دهد

علاوه بر دسترسی به زهکشی ها و فاضلاب ها، محفظه های منهول یک محل ذخیره موقت مهم برای آب هستند. آنها اجازه می دهند تا آب در سیستم زهکشی جمع شود نه اینکه بلافاصله سیل شود.

آدم رو پلاستیکی:

منهول پلاستیکی به طور معمول از پلی اتیلن با ساخت و ساز یک قطعه بادوام و بدون درز و مهر و موم ساخته می شود که می تواند باعث مشکلات نگهداری شود.

آدم رو های پلی اتیلن مشابه دریچه های آدم روی های فایبرگلاس ، سازگار با محیط زیست هستند و خطر آلودگی زمینی را که در آن قرار گرفته اند ، ندارند.

پلی اتیلن همچنین از این مزیت برخوردار است که بر خلاف مصالح سنتی که با گذشت زمان تخریب می شوند در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند و نیاز به بازسازی و نگهداری مکرر ندارد.

یکی دیگر از ویژگی های مشابه منهول های پلاستیکی به منهولهای فایبرگلاس این است که در هنگام مهندسی شدن، می توان ویژگی های اضافی مانند نردبان ها را مستقیماً در داخل آنها ساخت، که این امر نیاز به اضافه کردن لوازم جانبی اضافی بعد از نصب منهول و کاور منهول را از بین می برد.

مشخصات منهول های پلی اتیلن دوجداره

معمولاً در جریانهای ثقلی استفاده میگردد.

برای قطر داخلی 600 تا 3000 میلیمتر و تا 12 متر ارتفاع طراحی میشوند.

ضخامت دیواره یا رایزر منهول بستگی به سایز منهول، ارتفاع، نوع خاک و وجود آبهای زیرزمینی و همچنین نوع کاربردی آن طراحی میگردد .

معمولاً جهت کار در محدوده حرارتی -45? تا60? سانتیگراد است ولی این مقدار می­تواندبسته به شرایط خاص، تغییر کند.

مقاومت فوقالعادهای در برابر بسیاری از مواد شیمیائی قوی و خورنده دارند.

جوش انواع لوله و انشعابات پلی اتیلنی در گریدهای مختلف PE100 , PE80   به بدنه منهول کیفیت مناسب و مطلوبی را خواهد داشت.

کلیه مراحل جوش و آببندی کف و انشعابات مطابق استاندارد DVS 2209 و به روش جوش اکسترودری انجام میگیرد.

منهول پلی اتیلن آجری

یکی دیگر از انواع منهول پلی اتیلن آجری می‌ باشد. این نوع منهول پلی اتیلن از انواع سنتی بوده که در گذشته مورد استفاده فراوان قرار می‌گرفته است. هم‌ اکنون در برخی از موارد به دلیل هزینه پائین این منهول پلی اتیلن تمایل به استفاده از آنها وجود دارد. از معایب این منهول پلی اتیلن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

احتمال نشت از محل اتصال لوله به آدم‌ رو (منهول)

احتمال نشت از دیوار ه‌ها

آسیب‌پذیر در برابر مواد خورنده

زبری نسبتاً زیاد در محل مجرای کف

امکان حداکثر استفاده تا ارتفاع 3 متر

شکننده بودن در برابر عواملی مانند زلزله

نصب منهول پلی اتیلن

این منهول‌ پلی اتیلن را بایستی در یک کف محکم قرار دهید. برای ایجاد این کفه محکم می ‌توانید از مخلوط خاک یا بتن استفاده کنید. در این شرایط بعد از گود برداری، قطعات و سنگ ‌های بزرگ را از کف منهول پلی اتیلن برمی‌داریم و ماسه و شن زیر منهول پلی اتیلن را یک دست می‌کنیم. در جاهایی که کف محل گود برداری شده، دارای خاک سست یا آب زیر زمینی است، می‌توانید از دال بتنی استفاده کنید. برای تراز کردن منهول پلی اتیلن، آن را با خاک پر می‌کنیم.این خاک از دیوار منهول پلی اتیلن آغاز و تا دیواره تراشه ادامه دارد. در صورتی که اطراف منهول خاک به صورت اشباع شده وجود داشته باشد، برای ایجاد تراکم بایستی مخلوطی از شن و ماسه و سیمان را برای پر کردن اطراف منهول پلی اتیلن به کار بگیریم. در صورتی که منطقه خشک است، می‌توانید با آهک و آب، خاک را متراکم کنید. مواد مخلوط را لایه به لایه ریخته و می‌کوبید تا دور تا دور آن حدود 10 تا 15 سانتی متر، زیر رینگ لنگر برسد. برای گیر دادن منهول پلی اتیلن ، روی سطح بتن می‌زنیم. در نهایت برای عبور لوله‌ پلی اتیلن پایین در داخل منهول پلی اتیلن ، ماهیچه سیمانی ایجاد می‌شود تا لبه‌های اضافی گیر نکند.  

انتقال فاضلاب

در فاضلاب گاز سولفید هیدروژن وجود دارد که با تبدیل شدن به اسید سولفوریک ، تبدیل به اصلی ترین دلیل ایجاد خوردگی در منهول بتی و آجری می شود. اما به دلیل خاصیت ضدخورندگی پلی اتیلن، منهول پلی اتیلن در مقابل این اسید مقاومت می کند. همچنین به علت چغرمگی پلی اتیلن، منهول پلی اتیلن در برابر نیروهای وارد شده تغییر فرم مناسب داده و دچار ترک خوردگی نمی شوند. این خصوصیات منهول پلی اتیلن را تبدیل به تنها گزینه قابل اطمینان در مقابل هرگونه خوردگی و نشت می نماید و هزینه ها را از جهت تعمیر و نگهداری به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. ضمناً بعلت انعطاف منهول پلی اتیلن در مقایسه با منهول آجری و بتنی در اثر زلزله کمترین آسیب را می بیند و در زمان وقوع حوادث قابل بهره برداری خواهند بود.

در خطوط انتقال فاضلاب، در محل تغییر مسیر خط انتقال فاضلاب یا تغییر اندازه لوله های فاضلاب ترجیح داده می شود به جای اتصال مستقیم دو لوله، از منهول استفاده شود.

منهول پلی اتیلن تک جداره

در تولید مواد قالب ‌گیری چرخشی علی ‌الخصوص منهول ‌ها از پلی‌اتیلن گرید 3840  که پلیمری است با خواص فوق العاده استفاده م ی‌شود. در ایران این ماده در پالایشگاه‌ های تبریز و اراک تولید می ‌شود.

این ماده قابل بازیافت بوده و زنجیره پلیمری آن بسیار فشرده است، این عامل سبب افزایش چگالی آن می ‌شود و در نتیجه مقاومت مکانیکی آن افزایش و فشردگی زنجیره ‌های پلیمری سبب مقاومت بالای آن در برابر مواد شیمیایی و تنش‌ های شکننده محیطی می ‌شود.

این ماده به صورت اولیه بی ‌رنگ و غیرشفاف است و جهت استفاده می‌توان به آن رنگدانه افزود. سطوح داخلی و خارجی منهول باید صاف، تمیزو عاری از هر گونه نقص باشد. رنگ منهول می ‌تواند هر رنگی باشد، با این حال رنگ باید در سراسر سطح آن یکنواخت باشد.

مواد پلی‌اتیلن 3840 تولیدی در پالایشگاه ‌های داخلی دارای مواد افزودنی پایدارکننده حرارتی، نوری و رنگ است. بر اساس استاندارد ملی 14148 ایران منهول‌ پلی‌اتیلن شرکت ناب زیست شرایط ماندگاری در فضای باز به مدت حداقل یکسال را داشته و بدین منظور مواد سازنده آن حاوی افزودنی‌های ضد پرتو فرابنفش می باشند.

انواع کفی منهول پلی اتیلن

کفی منهول پلی اتیلن به قطر 1000 میلیمتر به صورت چهار وجهی بدون ماهیچه (BOX TYPE) برای سایز لوله ورودی و خروجی حداکثر تا 400 میلیمتر ، مناسب برای شرایطی که اختلاف ارتفاع وجود دارد

ضخامت متوسط دیواره : 10 میلیمتر

وزن : 32 کیلوگرم

 

کفی منهول پلی اتیلن به قطر 1000 میلیمتر به صورت چهار راهی ماهیچه دارد (INVERT) با یک ورودی مستقیم ،دو ورودی 90 درجه و یک خروجی .حداکثر تا سایز لوله 400 میلیمتر

ضخلمت متوسط دیواره : 10 میلیمتر

وزن : 36 کیلوگرم

 

کفی منهول پلی اتیلن به قطر 1000 میلیمتر یه صورت چهار راهی ماهیچه دار (INVERT) با یک ورودی مستقیم و دو ورودی 45 درجه و یک خروجی حداکثر تا سایز لوله 400 میلیمتر

ضخامت متوسط دیواره : 10 میلیمتر

وزن : 35 کیلوگرم

 

کفی منهول پلی اتیلن به قطر 1000 میلیمتر یه صورت دو راهی ماهیچه دار (INVERT) با یک ورودی و یک خروجی مستقیم و حداکثر تا سایز لوله 400 میلیمتر

ضخامت متوسط دیواره : 10 میلیمتر

وزن : 42 کیلوگرم

 

کفی منهول پلی اتیلن به قطر 1200 میلیمتر یه صورت چهار وجهی بدون ماهیچه برای سایز لوله ورودی و خروجی حداکثر تا قطر 500 میلیمتر. مناسب برای شرایطی که اختلاف ارتفاع ورودی و خروجی حداکثر تا 40 سانتیمتر وجود دارد

ضخامت متوسط دیواره : 10 میلیمتر

وزن : 48 کیلوگرم

دلایل استفاده از منهول پلی اتیلن ناب زیست

دلایل استفاده از منهول پلی اتیلن ناب زیست این است که منهول پلی اتیلن دارای مزایای فراوانی نسبت به محصول بتنی و آجری می باشد که چند مورد از آن را تشریح می نماییم

قیمت منهول پلی اتیلن بسیار پایین ‌تر از نمونه های آجری و بتنی است و همچنین هزینه های نصب و راه اندازی آن نیز کاهش چشمگیری دارد

نصب و راه اندازی لوله پلی اتیلن به دلیل داشتن وزن پایین بسیار آسان است و مانند نمونه های بتنی نیاز به ماشین آلات و تجهیزات خاص ندارد

بدنه آن به گونه ای است که مواد شیمیایی و گازهای موجود در فاضلاب موجب سایش بدنه نخواهد شد و هیچ گونه نشتی به وجود نخواهد آمد

قیمت منهول پلی اتیلن بسیار مقرون به صرفه است و علیرغم این قیمت مناسب، دوام و مقاومت آن بسیار زیاد است

در صورت نیاز به افزایش طول منهول پس از اتمام پروژه به راحتی این کار امکان پذیر است و محدودیتی در زمان اجرای پروژه و طول منهول وجود ندارد.

وزن پایین منهول پلی اتیلن

به علت کمتر بودن چگالی پلی اتیلن در مقایسه با بتن (چگالی پلی اتیلن 94 تا 95) وزن منهول پلی اتیلن در مقایسه با مدل بتنی با کاربری یکسان، بسیار پایین تر و کمتر است.

مزیت دیگر وزن پایین جنس پلی اتیلن است. زیرا در زمین‌های باتلاقی و شنی که امکان زیرسازی مناسب برای آدمروهای سنگین وجود ندارد و بعلت سستی زمین امکان نشست منهول وجود دارد. بنابراین این مدل هم به علت وزن پایین و نیز به علت چگالی پایین از خطر نشست و فرو رفتن در زمین کاملا مصون می باشد.

زبری کم

با توجه به ضریب زبری پائین لوله های پلی اتیلن احتمال چسبیدن مواد معلق و گل و لای به آن بسیار پائین است. در نتیجه در صورت ته نشینی گل و لای بر روی آن با اولین جریان شدید آب کاملاً شسته شده و تمیز میگردد.

همچنین به علت ضریب زبری پائین آن و صاف بودن سطح داخلی، منهول پلی اتیلن دارای مقاومت بالا برابر سایش میباشد. میزان سایش آن در اثر جریان آب در مقایسه با منهول‌های بتنی بسیار ناچیز بوده و همین امر سبب طول عمر زیاد این محصول، بخصوص در خطوطی که زاویه شیب بالا در نتیجه دارای جریان شدید سیال است، میباشد.

سرعت نصب بالای منهول پلی اتیلن

میتوان گفت که بزرگترین مزیت منهول پلی اتیلنی سرعت نصب بالای آنها میباشد. با توجه به اینکه این مدلها بصورت پیش ساخته تولید میگردد، بنابراین بلافاصله پس از حمل به محل آماده نصب میباشد. همچنین بدلیل وزن پائین آنها، در محل نصب حمل و کارگذاری آنها حتی با استفاده از ماشین آلات حاضر در محل نصب مانند بیل مکانیکی کاملاً امکانپذیر است. بنابراین در صورت آماده بودن ترانشه میتوان بسرعت به نصب آن اقدام نمود.

در صورت استفاده از منهول های بتنی درجا به علت طولانی بودن زمان قالب بندی و بتن ریزی و زمان خشک شدن بتن، انجام پروسه اجرا بسیار طولانی خواهد بود. حتی در صورت استفاده از نوع بتنی پیش ساخته، بدلیل وزن بسیار بالای آنها عملیات حمل و کارگذاری بدون در دسترس بودن جرثقیل های پرقدرت عملاً بسیار مشکل و حتی غیرممکن خواهد بود.

منهول پلی اتیلن ریزشی

این نوع منهول ها به مدلهایی اطلاق میشود که در دراپ های با ارتفاع بیشتر از 60 سانتیمتر مورد استفاده قرار میگیرد. حداکثر ارتفاع مجاز برای استفاده از مدل پلی اتیلن ریزشی 3 متر میباشد. برای ارتفاع های بالاتر میبایست که طراحی خاصی برای ساخت آن در نظر گرفته شود.

مشخصات مکانیکی منهول پلی اتیلن

برای منهول پلی اتیلن ، چه جانبی و چه گذر مستقیم محاسبات استاتیکی شبیه به هم همچون لوله ، طبق انجام می گیرد. در این حالت با توجه به مشخصات پروژه ، ارتفاع بار خاک ATV A استاندارد 127 وارده ، فشار آب های زیر زمینی ، بارترافیکی وارده مستقیم و غیر مستقیم به منهول و سایر نیروها لحاظ و پروفیل مناسب برای لوله محاسبه می گردد. بنابراین ضخامت و سطح مقطع شفت باربر نسبت به بارهای وارده متفاوت و از نوع تک جداره تا انواع پروفیل دار قابل تغییر است.

استفاده منهول پلی اتیلن در سیستم ‌های بهداشتی

در فاضلاب بهداشتی ، سولفید هیدروژن عامل اصلی خوردگی است. سولفید هیدروژن به اسید سولفوریک تبدیل می شود که به بتن حمله می کند و درنهایت منهول ها و لوله های بتونی را از بین می برد. مقاومت در برابر خوردگی پلی اتیلن و چقرمگی آن باعث شده است منهول پلی اتیلن بسیار مورد توجه قرار گیرند. این مدلها به دلیل سازگاری با مواد شیمیایی مختلف  بدون نشت باقی می مانند. چقرمگی پلی اتیلن احتمال ترک خوردگی در حین نصب را از بین می برد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.netمراجعه نمایید.