سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سپتیک تانک

 

طرز ساخت فضای داخل سپتیک تانک پلی اتیلن

جریان فاضلاب بین مخازن توسط لوله با قطر 10 تا 15 سانتی‌ متر برقرار می‌شود، ممکن است این کار به وسیله سوراخ‌ هایی که در دیواره جداکننده به فاصله 30 تا 40 سانتی‌متر از سطح آزاد فاضلاب تعبیه می ‌شوند انجام گیرد تا مواد شناور از انباره فاضلاب سرریز نشود. فاصله مرکز تا مرکز لوله‌ ها و یا سوراخ‌ ها 30 سانتی ‌متر در نظر می‌گیرند.

به منظور خروج گازهای ایجاد شده از تجزیه فاضلاب در فضای سپتیک تانک، از لوله ای به قطر 10 سانتی‌ متر استفاده می ‌شود. برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت توسط بو ارتفاع لوله تهویه را حداقل 1.5 متر بالاتر از ارتفاع بالاترین ساختمان در نظر می‌گیرند. همچنین برای جلوگیری از ورود و یا افتادن جانوران و پرندگان به لوله تهویه دو کار صورت می‌گیرد: یا در انتهای آن توری نصب می‌کنند و یا با نصب زانوی 90 درجه امتداد دهانه خروجی لوله تهویه را به طرف زمین بر می‌گردانند. برای بازدید، تمیز کاری و تعمیر کردن تانک، تعبیه دریچه عبور انسان ضروری است.

به منظور جلوگیری از حرکت اغتشاشی فاضلاب ورودی که ممکن است موجب خروج کف ناشی از عمل تجزیه فاضلاب گردد از مانع استفاده می‌کنند. این مانع ممکن است با نصب سه راهی و تغییر جهت دادن لوله ورودی داخل تانک از حالت افقی به عمودی عملی گردد. معمولاٌ انتهای لوله ورودی را حدود 30 سانتی‌ متر و انتهای لوله خروجی فاضلاب را 45 سانتی‌متر پایین تر از سطح آزاد فاضلاب نصب می‌کنند. در حال حاضر حداکثر جمعیتی که می‌توان فاضلاب حاصل از فعالیت آن‌ها را با سپتیک تانک پلی اتیلن تصفیه نمود 300 تا 400 نفر توصیه شده است.

با نصب دیواره در داخل فضای سپتیک تانک پلی اتیلن حجم آن را به دو قسمت تقسیم می‌کنند، به طوری‌که حجم فضای مربوط به ورود فاضلاب دو برابر حجم فضای قسمت خروجی باشد.

تعریف سپتیک تانک فاضلاب

از اصلی ترین کاربرد سپتیک تانک فاضلاب در تصفیه خانه های بزرگ و کوچک فاضلاب آرام کردن جریان حرکت فاضلاب و ایجاد سکون و تبدیل حرکت تند به حرکت آرام فاضلاب می باشد. آرام شدن حرکت فاضلاب توان تصفیه فاضلاب را بسیار بالا می برد. از مهمترین مراحل تصفیه فاضلاب از ساختمان سپتیک تانک میتوان نامبرد. طراحی سپتیک تانک به گونه ای است که وقتی فاضلاب به درون آن هدایت می شود. ابتدا وارد انباری شده و پس از کاهش سرعت حرکت فاضلاب در این قسمت مواد معلق و لجن ها گیر افتاده و از فاضلاب جدا شده مواد بیماریزا در این انبار به وسیله باکتری به روش بی هوازی تجزیه می شود. سپس تبدیل به مواد مایع و یا گاز شده و پس از آنها را از سپتیک تانک خارج می کنند. زمان تخلیه مواد اضافی در سپتیک تانک فاضلاب هر چند وقت که مخزن انبار سپتیک تانک پلی اتیلن پر شود نیاز به تخلیه دارد. اصولا در ورودی به این تجهیز می بایست 1 عدد چربی گیر فاضلاب قرار گیرد تا از ورود چربی آشپزخانه جلوگیری شود. حجم فاضلاب ورودی اندازه سپتیک تانک و محل استفاده آنها در زمان تخلیه آنها مهم می باشد. پس از پر شدن انباره سپتیک تانک به وسیله پمپ لجن کش یا ماشین های حمل فاضلاب تخلیه می گردد. و به محل های مجاز تخلیه که ازسوی محیط زیست مشخص می شود حمل می گردد.

سپتیک تانک غیراصولی

اگر سپتیک تانک شما مستقیماً به آب های سطحی (خندق، نهر، رودخانه، دریاچه یا حوضچه) تخلیه شود، دیگر با الزامات آژانس های محیط زیست مطابقت ندارد و طبق دستورالعمل های آنها باید تا 1 ژانویه 2020 سیستم تصفیه خود را جایگزین یا ارتقا دهید. ، یا زمانی که ملک خود را می فروشید نسبت به درست کردن نحوه تخلیه پساب آن چاره داشته باشید.

همانطور که پیداست سیستم های سپتیک تانک سازه های تصفیه فاضلاب زیرزمینی هستند که معمولاً در مناطق بدون سیستم فاضلاب متمرکز استفاده می شوند. آنها از ترکیبی از طبیعت و فناوری اثبات شده برای تصفیه فاضلاب لوله کشی خانگی تولید شدهاز جمله حمام، فاضلاب آشپزخانه و لباسشویی استفاده می کنند.

دانستیم که یک سیستم سپتیک تانک معمولی از یک سپتیک تانک و یک میدان زهکشی یا میدان جذب خاک تشکیل شده است.

سپتیک تانک مواد آلی را هضم می کند و مواد قابل شناور (مانند روغن و گریس) و جامدات را از فاضلاب جدا می کند. سیستم‌ های مبتنی بر خاک، مایع (معروف به پساب) را از سپتیک تانک به یک سری لوله ‌های سوراخ‌ دار که در یک مزرعه شسته‌شوی، محفظه‌ها یا سایر واحدهای ویژه طراحی شده ‌اند، تخلیه می‌کنند تا به آرامی پساب را در خاک آزاد کنند.

سیستم ‌های جایگزین از پمپ‌ها یا نیروی جاذبه برای کمک به خروج پساب سپتیک تانک از طریق ماسه، مواد آلی (مانند ذغال سنگ نارس و خاک اره)، تالاب‌های ساخته شده یا سایر رسانه‌ ها برای حذف یا خنثی کردن آلاینده‌ هایی مانند پاتوژن‌های بیماری‌زا، نیتروژن، فسفر و سایر آلاینده ‌ها استفاده می‌کنند. برخی از سیستم های جایگزین برای تبخیر فاضلاب یا ضدعفونی آن قبل از تخلیه به خاک طراحی شده اند.

به طور خاص، نحوه عملکرد یک سیستم سپتیک تانکمعمولی به این صورت است:

تمام آب از یک لوله زهکشی اصلی به یک سپتیک تانک از خانه شما خارج می شود.

سپتیک تانک یک ظرف مدفون و ضد آب است که معمولاً از بتن، فایبرگلاس یا پلی اتیلن ساخته شده است. وظیفه آن این است که فاضلاب را به اندازه کافی نگه دارد تا مواد جامد در ته نشست کنند و لجن تشکیل دهند، در حالی که روغن و گریس به عنوان کف به سمت بالا شناور می شوند.

محفظه ها و خروجی T   شکل از خروج لجن و کف از سپتیک تانک و حرکت به منطقه تخلیه جلوگیری می کند.

پساب مایع (پساب) سپس از سپتیک تانک به میدان تخلیه خارج می شود که شما امکان حفر چاه جذبی و همچنین تخلیه سپتیک تانک به این چاه جذبی را دارید.

میدان زهکشی حفاری کم عمق، سرپوشیده و در خاک غیراشباع انجام شده است. فاضلاب از پیش تصفیه شده از طریق لوله کشی روی سطوح متخلخل تخلیه می شود که به فاضلاب اجازه می دهد تا در خاک فیلتر شود. خاک پس از نفوذ در خاک، فاضلاب را می پذیرد، تصفیه می کند و پراکنده می کند و در نهایت به آب های زیرزمینی تحویل می‌دهد.

توجه: اگر زهکشی با مایع بیش از حد بارگیری شود، ممکن است سیلاب شود و باعث جاری شدن فاضلاب به سطح زمین یا ایجاد پشتیبان در توالت ها و سینک ها شود.

در نهایت، فاضلاب به خاک نفوذ می کند و به طور طبیعی باکتری های کلیفرم مضر، ویروس ها و مواد مغذی را از بین می برد. باکتری های کلیفرم گروهی از باکتری ها هستند که عمدتاً در روده انسان یا سایر حیوانات خونگرم زندگی می کنند. این نشان دهنده آلودگی مدفوع انسان است.

آیا سیستم سپتیک تانک دارید؟

ممکن است از قبل بدانید که سیستم سپتیک تانک دارید. اگر نمی دانید، در اینجا علائم گویایی وجود دارد که احتمالاً مشخص می‌کند که شما سپتیک تانک دارید و یا ندارید:

شما از آب چاه استفاده می کنید.

خط آبی که وارد خانه شما می شود متر ندارد.

همسایگان شما سیستم سپتیک تانک دارند.

چگونه سیستم سپتیک تانک خود را پیدا کنیم

هنگامی که تشخیص دادید که یک سیستم سپتیک تانک دارید، می توانید آن را با موارد زیر پیدا کنید:

به نقشه خانه خود به عنوان ساخته شده نگاه کنید.

حیاط خود را برای درب و درپوش چاه چک کنید.

با یک ارائه دهنده خدمات سیستم سپتیک تماس بگیرید تا به شما کمک کند مکان آن را پیدا کنید.

علائم شکست: به علائم توجه کنید!

بوی بد

اولین نشانه اختلال در عملکرد سیستم سپتیک تانک است. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر با یک متخصص سپتیک تماس بگیرید:

ایجاد و بالا آمدن پساب در فاضلاب خانگی

چمن سبز روشن و اسفنجی در زمین زهکشی، به ویژه در هوای خشک.

جمع شدن آب یا خاک گل آلود در اطراف سیستم سپتیک یا در زیرزمین شما.

بوی قوی در اطراف سپتیک تانک و زهکشی.

همه این‌ها مواردی هستند که شما به عنوان صاحب یک ملک با سپتیک تانک باید آشنا باشید و بتوانید قبل از افزایش میزان هزینه های خود سپتیک تانک را احیا کنید تا به درستی کار کند.

سپتیک تانک چگونه کار می کند؟

قطعا اینها سوالاتی هستند که قبل از خرید سپتیک تانک برای شما ایجاد شده اند و شما نیز تصمیم دارید قبل از خرید سپتیک تانک به جواب آنها برسید.

بصورت منظم لجن و کف را از مخزن حذف می کند و به حفظ شکل سیستم تصفیه کمک می کند. این یک تفهیم کلی از سپتیک تانک می ‌باشد.

یک سیستم سپتیک تانک که به خوبی طراحی شده و به درستی نصب شده باشد، می تواند برای چندین دهه دوام بیاورد یا در عرض چند سال از کار بیفتد. دقیقا بستگی به این دارد که تا زمانی که بتوانید پاسخ دهید تانک های سیستم های سپتیک تانک چگونه کار می کنند، بستگی به شما دارد.

نگهداری از سیستم های سپتیک تانک سالم آنقدرها هم گران نیست، اما می توانید به راحتی ده ها هزار دلار برای حفاری و جایگزینی یک سیستم سپتیک تانک که کاملاً از کار افتاده است خرج کنید. به قول قدیمی ها، یک اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان دارد. این مهم است که یاد بگیرید چگونه یک سپتیک تانک کار می کند. تعمیر و نگهداری خوب با درک اینکه یک سیستم سپتیک تانک چگونه کار می کند و چگونه ممکن است از کار بیفتد شروع می شود. بیایید نگاهی به زیرزمین بیندازیم و ببینیم قرار است در یک سیستم سپتیک تانک با عملکرد خوب چه اتفاقی بیفتد. پس از آن، من به شما نشان خواهم داد که چرا همه چیز اشتباه می شود و نکاتی را برای حفظ وضعیت سیستم خود در بهترین حالت به شما ارائه می دهم.

بدانید که یک سیستم سپتیک تانک یک کافه تریا برای باکتری ها است

باکتری ها هستند که باعث می شوند یک سیستم سپتیک تانک کار کند. آنها زباله ها را تجزیه می کنند و آب را به اندازه ای تمیز می گذارند که به طور ایمن در زمین نفوذ کند. کل سیستم طوری طراحی شده است که باکتری ها را سالم و مشغول نگه دارد. برخی در مخزن زندگی می کنند، اما بیشتر آنها کار خود را در زمینه تخلیه انجام می دهند.

اجزای تشکیل دهنده یک سپتیک تانک چیست؟

قسمت ورودی فاضلاب: شامل لوله و میانگیر ورودی است.

قسمت جدا کننده: باعث جلوگیری از ورود لجن و چربی و روغن های شناور می شود.

قسمت مخزن اولیه: درصد حجم کل سپتیک تانک توسط این قسمت اشغال می شود.

قسمت مخزن ثانویه: این مخزن تقریبا 30 درصد حجم کل سیستم سپتیک تانک را اشغال کرده که در آن فاضلاب بدون مواد قابل ته نشینی جمع می شود.

لوله های ورودی و خروجی: از طریق این مجرا گاز های تولید شده ناشی از فرایند بی هوازی تصفیه فاضلاب از سیستم سپتیک تانک خارج می شود.

خروجی ونت هوا

سیستم خروجی فاضلاب: شامل بافل و لوله خروجی سیستم سپتیک تانک می باشد.

آیا سیستم سپتیک به سیستم آب آشامیدنی مرتبط است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت؛ خیر. بسیاری از خانه های دارای سیستم سپتیک تانک دارای یک چاه خصوصی نیز هستند. اما، سیستم سپتیک تانک کاملاً مستقل از چاه می باشد و هدف آن تصفیه فاضلاب نیست تا قابل شرب شدن باشد، بلکه هدف آن استفاده از آب قابل شرب ایمن به روشی است که از آلودگی جلوگیری می کند.

چه چیزی یک سیستم سپتیک تانک را از دیگری متمایز می کند؟

به طور معمول، اندازه زهکشی و خاک چیزی است که یک سیستم سپتیک تانک را از سیستم های دیگر متمایز می کند. همچنین میدان تخلیه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند حجم مایع تولید شده توسط خانواده را تحمل کند.

توصیه می شود برای جلوگیری از احتمال گرفتگی سیستم سپتیک تانک، از توالت، سینک یا زباله خانه به عنوان سطل زباله برای نخ دندان، تفاله قهوه، رنگ یا مواد شیمیایی و ... به هیچ عنوان استفاده نکنید.

قیمت سپتیک تانک

مولفه هایی همچون جنس بدنه و ظرفیت و شرایط نصب سپتیک تانک در قیمت گذاری تاثیر گذار خواهند بود. مواد اولیه استفاده شده در فرایند تولید بر قیمت سپتیک تانک تاثیر می گذارد.که اگر این مواد اولیه به کار رفته بهترین و مرغوب ترین مواد اولیه باشد باعث افزایش طول عمر و قیمت سپتیک تانک می شود. همچنین کیفیت سپتیک تانک می تواند عامل دیگری بر ماندگاری و طول عمر و قیمت سپتیک تانک باشد که اگر از کیفیت بالایی برخوردار باشد می تواند تا 100 سال عمر مفید داشته باشد.

مزایای سپتیک تانک

سپتیک تانک 2 مترمکعب

سپتیک تانک 5 مترمکعب

سپتیک تانک 10 مترمکعب

سپتیک تانک 15 مترمکعب

سپتیک تانک 20 مترمکعب

 سپتیک تانک 25 مترمکعب  

سپتیک تانک 30 مترمکعب  

 سپتیک تانک 35 مترمکعب

سپتیک تانک 40 مترمکعب

سپتیک تانک 45 مترمکعب

سپتیک تانک 50 مترمکعب

سپتیک تانک 55 مترمکعب

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.